Såhär kommunicerar du hållbarhet - smarta tips till dig som kommunikatör

"Hur kommunicerar du hållbarhet?" För sisådär ett år sen skulle jag stått som ett frågetecken om du frågade mig det. Vadå hållbar kommunikation? Det är väl som allt annat vi kommunicerar..? Samma lika liksom.

Nu, ett år senare, har jag bättre kläm på detta både tack vare min roll som kommunikatör på bolag som jobbar med just hållbarhet och nätverket Sveriges Kommunikatörer. För ett tag sen var jag på ett seminarium om hållbarhet med Linda Andersson från Gullers Grupp och David Hede från Raket Webbyrå. Det gav massor av tips och inspiration - fortsätt läs så får du också ta del av dem! 

20170911_133641.jpg

Hållbarhetslagen

Den nya EU-lagen ställer krav på medelstora och stora bolag att de ska redovisa hur de arbetar med miljö, sociala frågor, arbetsmiljö, mänskliga rättigheter och antikorruption - hållbarhet ur alla möjliga perspektiv, med andra ord. Detta för att företag ska bli mer transparenta. 

Fler fördelar med att kommunicera ditt företags hållbarhetsarbete är att det skapar en intern stolthet att vara med i strävan om en bättre värld + det ger ett mer attraktivt arbetsgivarvarumärke! Win win, med andra ord.

Trust will be the new company differentiator.
— Richie Etwaru, blockchain-evangelist

Från miljö ibland till hållbarhet hela tiden

Har du jobbat med kommunikation ett tag, känner du säkert igen att "miljö" och "CSR" var det som gällde när vi pratade hållbarhet. Nu är det istället värden som gäller. Ställ frågan "vilken nytta skapar vi (som företag) för samhället?" - svaret på det är vad du ska kommunicera när det handlar om hållbarhet.

People today don’t want to just buy from companies, they want to buy into them.
— Rolf Jensen, Dream Company A/S

Nej, sorry... Fel av mig. Nu tänkte jag ju som jag tänkte innan seminariet. Du ska inte tänka NÄR - utan du ska tänka så hela tiden och det ska genomsyra all kommunikation: från sociala medier och reklamannonser till årsredovisningar och interna happenings. Dessutom ska det presenteras på ett tilltalade sätt, gärna digitalt.

Hur kan du göra det här utan att det blir en krystad och klyschig text på hemsidan då? Idéer:

  • Rappa om hur ni jobbar med hållbarhet
  • Tematiska videor på er webbplats
  • Gör en kampanjsida dedikerad åt ert hållbarhetsarbete
  • Berätta i storytellinganda på en digital one-pager
  • Förklara årsredovisningen ur hållbarhetsperspektiv med ert Instagramflöde
Fler tips med trendpoäng om hur du kommunicerar hållbarhet. Från Sveriges Kommunikatörers seminarium i Göteborg 1 sep 2017.

Fler tips med trendpoäng om hur du kommunicerar hållbarhet. Från Sveriges Kommunikatörers seminarium i Göteborg 1 sep 2017.

Bra exempel på hur hållbarhet kan kommuniceras

Vad, hur och varför gör andra? Dessa företag togs upp som goda exempel på seminariet:

  • IKEA har vunnit pris för sin kommunikation om sitt hållbarhetsarbete. Med en mastig men ändå lättnavigerad sustainability report visar de hur bild och form kan förklara siffror och statistik. 
  • Heineken har stöpt om sin rapport i en rappversion för att framstå som normbrytande och locka till sig yngre publik.
  • Rättviseförmedlingen har skapat en specifik kampanjsida som grundas på sin rapport om hållbarhet. 

Samtlig fakta, exempel och citat är hämtade från seminariets presentationsmaterial. Sammanfattningarna är mina egna tankar och åsikter.

Hej höst, Göteborg och kommunikationskurs (och några poddtips)!

Idag måste väl ändå vara den svenska sommarens allra sista dag, egentligen? Det Sverige som svischar förbi utanför tågfönstret kunde dock inte kännas mer höstigt. På fönstret rinner floder av tårar från himlen och den enda färgklicken i geggan av grått är de gula björklöven. Tristess till tusen, men jag gillar det ändå. Att komma till ro, bli lugn av kortare kvällar, tända ljus för att skingra mörkret. Hösten, rätt fin ändå. Det är en början på något annat.

Seminarium med Sveriges Kommunikatörer i Göteborg

Jag sitter på tåget mot öteborg för ett seminarium med Sveriges Kommunikatörer. Temat är att kommunicera hållbarhet digitalt - en klockren kombo av vad mitt jobb som kommunikatör handlar om! 

Sveriges Kommunikatörer har för övrigt en fenomenal podd som handlar om kommunikation alla tänkbara former. Bonustips: lyssna på serien "Mina misstag" där kända kommunikatörer (bl.a. Cecilia Sjöholm på Oatly) berättar om sina fails i arbetslivet. Nyttigt att förstå hur felsteg kan bli framsteg med rätt inställning. 

10093582.JPG

Fler poddtips

Kvinnliga Äventyrares podd, med Vandringsbloggens Angeliqa Medjstedt och friluftsfantasten Emelie Bröms, handlar om naturliv, jämställdhet och äventyr. Bra mix av intressanta ämnen!

Meltwaters podd Kommunicera mera är en guide i djungeln för alla som jobbar med kommunikation. Erfarna personer från branschen pratar om do's and dont's och kommunikationens roll i företag och i världen. 

"Tåget ankommer strax till Göteborgs central, som också är tågets slutstation..." Göteborg möter mig lika blött som Örebro vinkade av mig. Tur jag har de bästa stövlarna på och en bästa vän snart inom kramlängds avstånd!

IMG_20150923_102634716.jpg

Storytelling med Sveriges kommunikatörer

Förr i tiden, samlades vi kring lägerelden och berättade historier för varandra. De spreds från mun till mun världen över och från generationer till generationer i långa släktled. Idag har vi sociala medier och andra digitala verktyg som sköter spridandet - men bakom berättelserna står fortfarande vi, du och jag.

Untitled design.png

Jag älskar kommunikation i allmänhet och storytelling i synnerhet. Tycker det är häftigt hur berättelser kan trollbinda oss och skapa identiteter, värden och perspektiv. Min kandidatuppsats i media och kommunikation handlade om just storytelling och idag jobbar jag dagligen med "konsten att berätta" i mina båda jobb som kommunikatör och frilansande skribent. 

3 tips för riktigt bra storytelling

Fenomenala branschorganisationen Sveriges Kommunikatörer höll ett livesnack på Facebook om storytelling. Här är de bästa tipsen jag tar med mig från snacket:

Skärmdump från Sveriges Kommunikatörers livesnack på Facebook. 

Skärmdump från Sveriges Kommunikatörers livesnack på Facebook. 

1. Varför är storytelling så effektivt?

Bland många fiffiga fördelar tycker jag de här är viktigast:

  • Chansen att höras genom stimmet. Äkta och intressanta berättelser kommer alltid stå starka i det digitala bruset.
  • Du styr storyn. I din berättelse är det du som är regissören och kan skräddarsy den efter vem du är och vart du vill.
  • Hårt blir mjukt och till och med mänskligt. Ett varumärke, oavsett om det är globala jättar eller ditt personliga, blir levande när du kryddar det med stories från verkliga livet.

2. I vilka kanaler är storytelling mest effektivt?

Var finns de du vill beröra? När du vet det, vet du även var du ska sprida din storytelling. Är det för att stärka arbetsgivarvarumärket? Då kanske LinkedIn är rätt. Vill du boosta ditt eget varumärke? Satsa på dina starka kanaler. 

3. Vad är en bra berättelse?

  • Bra berättelser är "befolkade", det vill säga du skriver om människor, känslor och händelser ur deras perspektiv. Vem har inte hört om hur Ingvar Kamprad cyklade på en skruttig cykel till fabriken i Älmhult? Så början sagan om IKEA och resten är, som vi vet, historia. 
  • Lägg krut på dramaturgin. Det finns en drös dramaturgiska strukturer out there, ta hjälp av dem och bygg din story efter konstens alla regler (hjältar och antihjältar, krokar, vändpunkter osv.)
  • Krydda lagom, men håll dig till sanningen. Storytelling bygger på sanna berättelser, men de kan skruvas och ändras beroende på vem/vad ska lyftas fram, i vilken ordning och i vilken mån. Varför inte börja med slutet?

Vill du veta mer? Läs om storytelling på Stockholm Skrivbyrå och på Sveriges Kommunikatörers hemsida.

Varför det är så viktigt att nätverka

Konsten att nätverka - en färdighet ingen blir fullärd i, men som många kan lära sig mer av. Jag, bland andra! Både med nytt jobb i ny bransch och samtidigt egen företagare, vet jag vikten av starka nätverk och schyssta relationer.

Varför? Svaret är stöd, snack och sammanhang - tre "S" som skapar en grund för nätverk.

Stödet

Stöd är viktigt för att våga bolla idéer och be om hjälp. Behöver du som skribent feedback på en text? Har du en crazy idé vars gränser du vill testa? I ett bra nätverk får du stöd för alla tankar och funderingar.

Snacket

Snack står både för roligt prat och viktiga samtal. Allt du pratar om behöver inte vara jobbrelaterade diskussioner, för det är av småpratet och fikasnacket som de verkliga relationerna växer sig starka.

Sammanhanget

Sammanhanget är själva miljön som skapar vi-känslan och sätter dig i rätt kontext. När jag jobbar med mitt skrivande vill jag ha kreativa arbetskompisar runt omkring mig - eller också finnas med i kreativa sammanhang i grupper på nätet.

Mina nätverk

Som frilansande skribent är jag med i Guerilla Office i Örebro, där vi med jämna mellanrum ses på kaféer och jobbar med vårt eget, fast tillsammans. Här får jag både stöd, sammanhang och framförallt mycket roligt snack.

I mitt resebloggande har jag enormt stor nytta av grupperna Svenska Resebloggar och Influencers of Sweden. Vår lilla avknoppning av InoS, #örebloggers, är också ett stort stöd och bra bollplank både lokalt och medialt.

Som kommunikatör är jag med i en grupp "energikommunikatörer" - vi som jobbar med kommunikation i energibranschen, helt enkelt. Det är en liten grupp som jobbar på liknande företag inom radien av bara ett stenkast. Det ger mig stort stöd, speciellt som ny i en bransch där mycket annat också är nytt.

Jag är också med i Sveriges Kommunikatörer, som är desto större nätverk och verkligen sätter mig i rätt kontext som kommunikatör. 

Att nätverka låter ju som de senaste årens trendord, men jag tror på sociala nätverk som ger de där tre S:en. Sen är ju nätverkande och relationsskapande en never-ending-lesson, men någonstans måste en ju börja, eller hur?

Spindelnät - också en typ av nätverk. Bild från Pixabay.

Spindelnät - också en typ av nätverk. Bild från Pixabay.