Hårt och mjukt om sociala medier

Som kommunikatör i energibranschen behöver jag verkligen ladda batterierna ibland. Kommunikation är ju ett mjukt värde och därför klurigt att mäta. Det går liksom inte att räkna, väga eller måtta vikten av bra kommunikation på samma sätt som resultatet av en ny värmepanna eller ökad vindkraft som syns direkt. Därför hamnar energikommunikationen i skuggan och min roll likaså.

Jag behöver tanka kraft och fylla på med drivmedel. Och nu menar jag inte solenergi, fjärrvärme eller biogas - utan hundraprocentig inspirationsenergi för att laddas till en kraftkommunikatör!

Foto: Pixabay

Foto: Pixabay

Kommunikationsdagarna 2017

Kommunikationsdagarna i Stockholm är ett event som vi har Svensk Energi att tacka för. Två hela dagar dedikerade åt, för, av och med energikommunikatörer! Dessutom var en av dagarna öronmärkta åt sociala medier. Gissa vem som var en lycklig kommunikatör då?!

So me-experterna Social by Default och pratade om, såklart, sociala medier idag och imorgon. Det är duon Niklas Strandh och Sarah Larsson Bernhardt som driver konceptet Social by Default och samtliga bilder i det här inlägget är foton från deras föredrag. Det här är vad jag främst lärde mig:

Sociala medier är redan retro

Sociala mediers snabba flöden och multikanaler är redan gammalt. Att posta, gilla och dela är förbi - nu är det sociala medier 2.0 som gäller. 

Nu är sociala medier omni

Från one way till multi way och vidare till omni way. Omni är ett latinskt prefix som betyder "alla" eller "varje", det vill säga alla kanaler hela tiden. Det innebär i praktiken uppdateringar live med t.ex. insta stories, Facebook live och Snapchat, med fokus på konstanta flöden och ständig interaktion.

Bild från Social by Defaults föredrag.

Bild från Social by Defaults föredrag.

In real life ÄR real life

Vi hänger i virtuella rum och sugs in i flöden. Det är inte längre en fråga om IRL vs real life - www är lika verkligt som "köttvärlden".

Varför vill vi vara på sociala medier?

  • Bekräftelse. Vi vill känna oss smarta och visa vilka (klipska, kloka) personer vi är. Vi bygger vårt privata varumärke och vill bli omtyckta.

  • Känslor. Vi vill känna och skratta, bli arga, empatiska, rörda osv.

  • Gemenskap. Vi vill få stöd för det vi brinner för. Vi vill dela våra intressen med dem som tycker lika.

  • Status. Vi vill förverkliga oss själva, bygga en social status och bli sedda.

Bild från Social by Defaults presentation på Kommunikationsdagarna.

Bild från Social by Defaults presentation på Kommunikationsdagarna.

Mjuka insikter om kommunikationsvärlden

Det var hard facts. Nu till de mjukare insikterna:

  • Skapa relationer. Goda sådana är i grund och botten allt - oavsett om det är mellan energibolag och kund, influencer och marknadsförare eller på kontoret. Det ger resultat. På sälj, på lyckoskalan, på arbetsmiljön.

  • Våga samarbeta. Ta hjälp av varandra istället för att konkurrera. Såväl små företag i energibranschen som frilansare och kombitörer har bara att vinna på att jobba mot samma mål. Ensam är inte stark, oavsett hur många megawatt en producerar...

  • Socialisera. Mingla, nätverka, Linkedin:a live... Jag har skrivit om vikten av kontakter förut och vill poängtera den röda linjen som slingrar sig genom mina mjuka insikter. Ser ni den? Nätverk ger relationer som ger samarbeten - bingo!

Sist, men inte minst - en bild som säger mer än tusen ord:

Vad tycker du om min sociala medie-spaning? Lever du redan i 2.0-världen?