Recension: Kreativitetskoden

Vad är kreativitet och hur lockar du fram din egen kreativa sida? Svaren finns att läsa i Kreativitetskoden, som vill att små frön till idéer ska sås och blomma upp till succéer. Jaquemot_kreativitetskoden_utan_rygg

Bokens författare är både etnolog, journalist och beteendevetare med just kreativitet som inriktning. Det märks att Nicolas Jacquemots kunskapsområde är brett och att han dessutom kan förmedla sina teser på ett enkelt och fyndigt sätt. Med rubriker som bland annat inspiration, motivation och målfokusering, tas det där lilla idéfröet om hand från början till slut.

Tips som Mozarteffekten, A-B-SE-D och Nominella grupper, blandas med intervjuer med framstående personligheter om deras succéhistorier. Varför brainstorming är både lönlöst och hämmande, hur det kommer sig att vi är mer hjälpsamma när solen skiner och hur man pimpar sin sockerkaka på ett kreativt sätt, är smakprov av bokens tänkvärda läsning. De praktiska råden är många och konkreta, en del sidor pryddes genast med ”hundöron” och små utropstecken i marginalen. Det här är något för en students stundtals sviktande motivation!

Dock är den röda tråden i Kreativitetskoden, att få idéfröet att växa till en blomma, något som Lösnummers recensent tycker kan vara hämmande snarare än peppande. Prestationskravet, att den kreativa tanken måste bli producerad, ligger och irriterar mellan raderna. Finessen med just kreativitet är väl att den varken har en början eller slut? Som ett ständigt flöde, eller ”flow”, som Jacquemot även tar upp i ett av kapitlen.

Men, oavsett ambitionsnivå och målsättning med våra egna små ”frön”, kan varje läsare plocka sina gobitar ur Kreativitetskoden. Det finns mycket att lära, både för storsatsaren och hobbykreatören.