Såhär kommunicerar du hållbarhet - smarta tips till dig som kommunikatör

"Hur kommunicerar du hållbarhet?" För sisådär ett år sen skulle jag stått som ett frågetecken om du frågade mig det. Vadå hållbar kommunikation? Det är väl som allt annat vi kommunicerar..? Samma lika liksom.

Nu, ett år senare, har jag bättre kläm på detta både tack vare min roll som kommunikatör på bolag som jobbar med just hållbarhet och nätverket Sveriges Kommunikatörer. För ett tag sen var jag på ett seminarium om hållbarhet med Linda Andersson från Gullers Grupp och David Hede från Raket Webbyrå. Det gav massor av tips och inspiration - fortsätt läs så får du också ta del av dem! 

20170911_133641.jpg

Hållbarhetslagen

Den nya EU-lagen ställer krav på medelstora och stora bolag att de ska redovisa hur de arbetar med miljö, sociala frågor, arbetsmiljö, mänskliga rättigheter och antikorruption - hållbarhet ur alla möjliga perspektiv, med andra ord. Detta för att företag ska bli mer transparenta. 

Fler fördelar med att kommunicera ditt företags hållbarhetsarbete är att det skapar en intern stolthet att vara med i strävan om en bättre värld + det ger ett mer attraktivt arbetsgivarvarumärke! Win win, med andra ord.

Trust will be the new company differentiator.
— Richie Etwaru, blockchain-evangelist

Från miljö ibland till hållbarhet hela tiden

Har du jobbat med kommunikation ett tag, känner du säkert igen att "miljö" och "CSR" var det som gällde när vi pratade hållbarhet. Nu är det istället värden som gäller. Ställ frågan "vilken nytta skapar vi (som företag) för samhället?" - svaret på det är vad du ska kommunicera när det handlar om hållbarhet.

People today don’t want to just buy from companies, they want to buy into them.
— Rolf Jensen, Dream Company A/S

Nej, sorry... Fel av mig. Nu tänkte jag ju som jag tänkte innan seminariet. Du ska inte tänka NÄR - utan du ska tänka så hela tiden och det ska genomsyra all kommunikation: från sociala medier och reklamannonser till årsredovisningar och interna happenings. Dessutom ska det presenteras på ett tilltalade sätt, gärna digitalt.

Hur kan du göra det här utan att det blir en krystad och klyschig text på hemsidan då? Idéer:

  • Rappa om hur ni jobbar med hållbarhet
  • Tematiska videor på er webbplats
  • Gör en kampanjsida dedikerad åt ert hållbarhetsarbete
  • Berätta i storytellinganda på en digital one-pager
  • Förklara årsredovisningen ur hållbarhetsperspektiv med ert Instagramflöde
Fler tips med trendpoäng om hur du kommunicerar hållbarhet. Från Sveriges Kommunikatörers seminarium i Göteborg 1 sep 2017.

Fler tips med trendpoäng om hur du kommunicerar hållbarhet. Från Sveriges Kommunikatörers seminarium i Göteborg 1 sep 2017.

Bra exempel på hur hållbarhet kan kommuniceras

Vad, hur och varför gör andra? Dessa företag togs upp som goda exempel på seminariet:

  • IKEA har vunnit pris för sin kommunikation om sitt hållbarhetsarbete. Med en mastig men ändå lättnavigerad sustainability report visar de hur bild och form kan förklara siffror och statistik. 
  • Heineken har stöpt om sin rapport i en rappversion för att framstå som normbrytande och locka till sig yngre publik.
  • Rättviseförmedlingen har skapat en specifik kampanjsida som grundas på sin rapport om hållbarhet. 

Samtlig fakta, exempel och citat är hämtade från seminariets presentationsmaterial. Sammanfattningarna är mina egna tankar och åsikter.