Livesnack och AW med Sveriges Kommunikatörer som summerar 2017 - och spår 2018

Helio Hornstull, där livesnacken och AW:n hölls.

Helio Hornstull, där livesnacken och AW:n hölls.

25 Stockholmstimmar, 40 minuter Facebook live-snack med kommunikatörer, 15 784 steg, 1 bror, hundratals strålande julstjärnor, 4 trendspaningar inom resor, ett helt gäng glada resebloggare, 4 koppar espresso, 3 trappor upp till Sveriges Kommunikatörers HQ och 17 nya idéer.

Jag hann tydligen med en del på drygt ett dygn. Kroppen är mosig av milslånga asfaltspromenader och tankarna är marinerade med nya synsätt. Precis vad jag behövde för att åka hem till Örebro och bli pepp och fortsätta jobba med planer och projekt.

Igår sände Sveriges Kommunikatörer live-snack på Facebook om kommunikatörens 2017. Här är godbitarna från sändningen:

Trender för kommunikatören år 2018

  • Kommunikatören ska skapa sociala tillhörigheter. Vi:et blir allt viktigare - men mindre viktigt vad vi samlas kring.

  • Kommunikatören ska ha allt bredare kunskaper. Förut hette det att alla journalister ska vara "multi" för att vara bäst på jobbet. Nu ska även kommunikatörerna kunna lite av allt hellre än att vara spetsade inom just sin kompetens.

  • Kommunikatören ska satsa mer på podd. I tider när vi har flera skärmar (mobil, paddor, tv, läsplattor...) som samtidigt slåss om vår uppmärksamhet, blir poddar ett andrum som inte kräver mer av oss än att bara lyssna.

Bild lånad från  Sveriges Kommunikatörer .

Bild lånad från Sveriges Kommunikatörer.

Kommunikation vi vill minnas från 2017

McDonalds' Gör Donken-reklam som speglar mångfald och integration är bra tajming i tiden. Annonserna visar upp hur personalen kan lära sig svenska - genom att jobba hos dem. Olika språk och bakgrunder bland McD-medarbetarna framställs som styrkor, istället för att peka på dem som svagheter. 

Gör Donken-reklamen. Bild hämtad  härifrån .

Gör Donken-reklamen. Bild hämtad härifrån.

Fotografiska Museet smashade verkligen ut sitt budskap när de helt plötsligt tog olika entrépriser - beroende på kön. Män får betala mer inträde, då de tjänar mer i samhället, var deras andemening. Om det är rätt sätt att ta uti med problemet är en smaksak, men medial effekt fick de sannerligen. Och all reklam är bra reklam, eller hur..?

Kommunikation vi inte vill minnas från 2017

"Green washing" är slitet och har tappat sin effekt, säger Jesper Åström i live-snacket. 

Greenwashing, grönmålning eller gröntvättning innebär att den som bedriver miljöfarlig, eller mindre miljövänlig verksamhet försöker skapa en bild av sig som miljövänliga genom bland annat marknadsföring.
— Wikipedia
Grön kommunikation = bra kommunikation?

Grön kommunikation = bra kommunikation?

Att tvätta sitt varumärke eller företag grönt är en gråzon i kommunikation och marknadsföring. Om det inte finns någon ärlighet bakom insatsen blir det verkligen inte grönare - utan snarare svartlistat hos målgruppen. Hellre göra lite grönt och helt rätt, än mycket (fusk-)grönt och helt fel.