Storytelling med Sveriges kommunikatörer

Untitled design.png

Förr i tiden, samlades vi kring lägerelden och berättade historier för varandra. De spreds från mun till mun världen över och från generationer till generationer i långa släktled. Idag har vi sociala medier och andra digitala verktyg som sköter spridandet - men bakom berättelserna står fortfarande vi, du och jag.

Jag älskar kommunikation i allmänhet och storytelling i synnerhet. Tycker det är häftigt hur berättelser kan trollbinda oss och skapa identiteter, värden och perspektiv. Min kandidatuppsats i media och kommunikation handlade om just storytelling och idag jobbar jag dagligen med "konsten att berätta" i mina båda jobb som kommunikatör och frilansande skribent. 

3 tips för riktigt bra storytelling

Fenomenala branschorganisationen Sveriges Kommunikatörer höll ett livesnack på Facebook om storytelling. Här är de bästa tipsen jag tar med mig från snacket:

Skärmdump från Sveriges Kommunikatörers livesnack på Facebook.

Skärmdump från Sveriges Kommunikatörers livesnack på Facebook.

1. Varför är storytelling så effektivt?

Bland många fiffiga fördelar tycker jag de här är viktigast:

  • Chansen att höras genom stimmet. Äkta och intressanta berättelser kommer alltid stå starka i det digitala bruset.

  • Du styr storyn. I din berättelse är det du som är regissören och kan skräddarsy den efter vem du är och vart du vill.

  • Hårt blir mjukt och till och med mänskligt. Ett varumärke, oavsett om det är globala jättar eller ditt personliga, blir levande när du kryddar det med stories från verkliga livet.

2. I vilka kanaler är storytelling mest effektivt?

Var finns de du vill beröra? När du vet det, vet du även var du ska sprida din storytelling. Är det för att stärka arbetsgivarvarumärket? Då kanske LinkedIn är rätt. Vill du boosta ditt eget varumärke? Satsa på dina starka kanaler. 

3. Vad är en bra berättelse?

  • Bra berättelser är "befolkade", det vill säga du skriver om människor, känslor och händelser ur deras perspektiv. Vem har inte hört om hur Ingvar Kamprad cyklade på en skruttig cykel till fabriken i Älmhult? Så början sagan om IKEA och resten är, som vi vet, historia.

  • Lägg krut på dramaturgin. Det finns en drös dramaturgiska strukturer out there, ta hjälp av dem och bygg din story efter konstens alla regler (hjältar och antihjältar, krokar, vändpunkter osv.)

  • Krydda lagom, men håll dig till sanningen. Storytelling bygger på sanna berättelser, men de kan skruvas och ändras beroende på vem/vad ska lyftas fram, i vilken ordning och i vilken mån. Varför inte börja med slutet?

Vill du veta mer? Läs om storytelling på Stockholm Skrivbyrå och på Sveriges Kommunikatörers hemsida.