Sommaren 2019 i backspegeln - så här gick det med listan!

När min semester just hade börjat skrev jag en lista med saker jag ville göra under sommaren. 14 roliga, mysiga, utmanande och somriga saker. Nu är både ledigheten och sommaren slut (nåja, det är visserligen 30 grader ute men nästa vecka är det höstmånad) så det är dags att kolla blicka tillbaka i backspegeln.

Plocka hjortron och äta till frukost.

Ja! I Gyllbergen utanför Borlänge hittade vi hjortron i mängder - det var så mycket att det skimrande som guld i mossan! De smakade ljuvligt både i yoghurten till frukost och till brieosten på kvällen.

Ligga i tält och lyssna på när regnet smattrar mot tältduken.

Nix. Jag har tältat men tajmat vackert väder varenda gång. Nog för att regnsmatter mot taket är mysigt, men blöta tält och sura sovsäckar är inte roligt…

Cykla i St Annas skärgård och båtluffa mellan öarna.

Check! På min sambos och min gemensamma semestervecka åkte vi till Söderköping och St. Annas skärgård med cyklar och tält i packningen. Väl framme i skärgården tog vi oss vidare på cykel och hittade drömfina vikar där vi campade och upptäckte öarna. “Bikepacking” gav mersmak.

Äta glass gjord på fårmjölk.

I Stripa gruva fick jag äntligen smaka den omtalade glassen gjord av fårmjölk. Det företaget En får tacka som gör glassen, som faktiskt har fått pris i SM i mathantverk för originalsmaken. Det var också den smaken jag provade, men nästa gång blir det choklad - eller kanske blåbär?

Upptäcka Nora.

I somras besökte jag Nora för första gången och det var precis en så supersöt stad som jag hade föreställt mig. Nora var vykortvackert i sommarskrud och jag kan tänka mig att det är minst lika fint när snön kommer. Julmarknad i Nora, det står redan på min vinterlista!

Bo på Loka brunn.

Min sambo Gunnar och jag åkte till Loka Brunn i Bergslagen för att “bara vara” - dessa två små ord som är så enkla att skriva men så svåra att leva efter. Passande nog så tappade mobilen täckning och regnet öste ner hela helgen. Så vad gjorde vi? Jo, vi bara var. Myste på rummet, tittade på TV, sov middagslur och åt god mat.

Resa runt i Närke.

Sommarplanen var att poppa in på mysiga hantverksställen, t.ex. Sur-Annas hembageri i Svartå som sägs baka gudomliga pizzor och Bredsjö Blå som har sin berömda blåmögelost. Jag har visserligen inte varit på de två ställena men överlag sett och gjort mycket i trakterna kring Örebro. Fler Örebrotips kommer snart på bloggen.

Springa i skogen på morgnarna och bada i sjön Runn efteråt.

Flera mil och många dopp har det blivit i sommar. Jag älskar känslan efteråt, men allra mest älskar jag att jag har hittat tillbaka till springlusten igen.

Övernatta i en stuga i Kilsbergen och spana på vilda djur.

Bara 20 minuter från Örebro ligger Kilsbergen som ett vidsträckt veck över hela platta Närkeslätten. Där finns skogar och sjöar som känns nästintill som vildmark. Där finns också enkla stugor som kan hyras - perfekta för en utflykt över natten eller en paus på dagen. Jag tänker mig att det skulle vara väldigt fint att sitta i en stuga med fin utsikt, se det skymma och spana på vilda djur. Vore inte det vackert?

Köra intervaller uppför Sörbybackens nya trappa.

I Örebros lilla, centrala skidbacke finns en nybyggd trappa som har gjort dundersuccé. Motionärer i alla åldrar går, lunkar, springer och rusar uppför trappan som ett träningspass. 183 pulshöjande trappsteg uppför och 700 meters löpning i skogen nedför - vi gjorde det 8 varv och jag kan lova att det kändes dagen efter.

Vandra Bergslagsleden och dricka kokkaffe längs vägen.

I sommar har jag vandrat etapp 7, 8, 9, 10 och 11 av Bergslagsledens 17 etapper. Det är så fascinerande hur naturen kan skifta så snabbt bara genom att jag tar mina små steg framåt. Känner mig så liten i skogen men samtidigt trygg i att jag klarar att vandra i väder och vind, likaså i vilsenhet och ensamhet.

Bestiga så många klackar som möjligt.

En klack är ett dialektalt ord för något som är större än en kulle men mindre än ett berg. Trodde det var ett “rikssvenskt” ord tills flera av er undrade vad klack betydde! Min sommarplan var att vandra upp på så många klackar som möjligt i Dalarna. Vi gick upp på Bispbergs klack en sommarkväll, men fler hann vi inte med. Tur att klackarna står kvar tills nästa sommar.