5 tips för att vinna kampen mot skrivkrampen

20171126_143444.jpg

Den perfekta skrivmiljön, men...

En cappuccino med skummig sojamjölkskrona, en jazzig beat i bakgrunden och en fåtölj stor nog att veckla in sig i. Bloggvänligt coffice, som det ska va'. Orörda, vita dokument på datorn väntar på att fläckas av bläck och tiotusentals tecken. Släpp orden fria, det är skrivdags!

Det borde vara perfekt för att skriva. Valsa runt med alfabetet och dansa fram meningarna, lekande lätt. Orden borde flöda. Men det är tvärstopp och ingen bjuder upp till dans. Skrivkramp kallas denna förlamningens tillstånd, som vissa ser som dödsjukan och andra kallar trams. Oavsett, så förblir mina vita dokumenten blanka och jag känner alla deadlines flåsa mig i nacken. 

Men: been there, done that, kan jag säga rakt i ansikten på Skrivkrampen. Det här är mina bästa tips mot skrivkrampen:

1. Byt måste och borde till vilja

Tänk "jag vill komma igång med den här texten" och "vad skönt att få skriva" istället för "jag måste/borde... annars händer..." Positiva perspektiv motverkar press.

2. Skriv i svep

Skriv i ett svep och skippa skiljetecknen. Genom att bara mata text i ett flöde, får du ner det du egentligen vill skriva på pappret. Sen kan du redigera, radera och sätta punkter. Den här tekniken kallas "fokuserat flödesskrivande" på finspråk.

20171017_073204.jpg

3. Nyckelord och idékedjor

Hitta nyckelord i det du ska skriva, kanske "mango lassi" om du ska skriva reseguide om Indien, eller "ärtskott" om du ska skriva en DIY-guide om fönsterodling. Skriv sen tio ord som du associerar till fokusordet. Fundera inte hur eller analysera varför, bara skriv. Ordföljden blir en kedja som kan ge helt nya, oväntade idéer till ditt fortsatta skrivande.

4. Härvaro med alla sinnen

Aktivera dina sinnen genom att stanna upp prick här och nu. Ta några djupa andetag och träna på din medvetna närvaro. Lukta, känn, titta, lyssna, kanske smaka ordentligt på det där sojaskummet på kaffet. Beskriv dina intryck i text. Kan du fortsätta skriva lika beskrivande i din ursprungliga text?

DSC_1927.jpg

5. Sista minuten-tips ifall inget annat funkar

Rör på kroppen, köp en till capuccino, tjuvlyssna på samtalet vid grannborden, läs några bloggar och koppla av en stund.

Oftast släpper krampen när man tror att man har förlorat kampen - men då kan du istället bjuda upp till en alfabetisk dans och valsa hela vägen fram till deadline.