Vandra Bruksleden och bo bekvämt i stuga

En helg som började med februari och vårvärme men avslutades med mars och vargavinter. Vädret mitt i månadsskiftet var konstigt, men vi var lika glada ändå - för vi var ju ute på årets första vandringshelg!

Min bror och jag brukar göra små utflykter, ofta med vandring och övernattning. För mig är det snarare ett äventyr än en utflykt och jag tänjer på min komfortzon hela tiden. I början var det en utmaning bara att dricka sjövatten och bära tung ryggsäck, nu gör jag till och med upp eld själv och sover gott i tält.

Den här helgen valde vi dock inte att utmana oss till bristningsgränserna, utan valde vandringsled och sovställe med omsorg. Vi gick etapper av Bruksleden som går relativt nära städer för att göra turen smidig och sov i en stuga med kamin. Det var vi glada för när temperaturen kröp under nollan och snön vräkte ner på natten!

Bruksleden - vandringsled genom hela Västmanland

Bruksleden är en vandringsled som slingrar sig genom hela Västmanland, från Västerås i söder till Malingsbo i norr. Hela leden är 27 mil lång och uppdelad i flera etapper. Vi gick etapp 14 och 15 och sov i stugan vid Lilla Älgsjön, strax utanför den lilla byn Semla. Stugan var stor och hade ett loft att sova på. Den är öppen för alla, året om, och kan alltså inte bokas. Vi var dock själva i stugan och kunde dona som vi ville med kastruller, sovsäckar, blöta strumpor och allt annat som ryggsäcken väller ur sig.

Vi har vandrat längs Bruksleden förut, från Skultuna till Surahammar. Då var det höst och skogen badade i rostrött och gyllengult. Nu låg det ett gråvitt filter över hela skogen och träden vilade i vinterdvala. När vi kom fram till sjön gjorde vi en brasa utomhus och började elda i kaminen inomhus. Linserna kokade med värmande kryddor (tips till vintermat - krydda med massor av ingefära och chili, för det får maten att hetta och kroppen upplever det som värme) och ljusen fladdrade i mörkret.

Lyxig efterrätt och premiär för sovsäcken

Kvällen kom tidigt och jag fixade en vandringsvänlig efterrätt: nötter och russin som doppas i chokladsås. Till det hade vi passionsfrukt - det kändes så lyxigt att äta det i den spartanska stugan med skogens tystnad runtom. När vi kröp ner i sovsäckarna var jag, som alltid, rädd att frysa och inte kunna somna. Men kaminen sprakade fortfarande och min nya sovsäck höll vad den lovade. Tack vare resebloggaren Lycklig och levande fick jag tips om den modellen (som är för korta och frusna personer!) och har inte ångrat mig en sekund.

Nästa morgon när vi vaknade såg det ut som Narnia… Vi packade snabbt ihop och vandrade tillbaka en bit på leden, för att sen ta oss till Fagersta. Sista kilometerna i detta winter wonderland var tunga av snöpulsande och blöta kläder, men så värt när vi hade fått andas skogsluft i ett helt dygn.

Hur är det med vindskydd och stugor?

Det finns såklart många vindskydd att övernatta i, men även ett par stugor med kamin. Du hittar dem väl utmärka på etappkartorna på Bruksledens hemsida.

Behöver man bil för att vandra Bruksleden?

Vissa etapper av Bruksleden är lätta att ta sig till med kollektivtrafik. Kolla på Västmanlands trafik för bussar och Tågkompaniet/SJ för tåg.