Resa genom norra Spanien med tåg och buss

Norra Spanien var länge en vit fläck på min karta - tills en sommar då jag och en kompis åkte från öster till väster, längs hela den norra spanska kusten. Vi åkte buss och tåg med ryggsäckar och bodde på vandrarhem och pensionat. Jag fick uppleva ett helt nytt Spanien, en annan del av landet som jag annars känner så väl. Den resan gav otroligt många fina minnen och upplevelser - och inte minst en längtan tillbaka! Spaniens norra regioner är verkligen något jag vill upptäcka mer av.

Tills dess, listar jag några höjdpunkter från resan. Kanske blir du inspirerad att åka på en liknande tur?

Resan genom norra Spanien - från Barcelona till Santiago de Compostela

Men först, lite mer om själva resans upplägg. Vi flög till Barcelona, där vi spenderade några första dagar. Sedan tog vi nattbuss till San Sebastian via Zaragoza. Efter ett par soliga dagar i San Seb med museibesök och pintxosrundor åkte vi vidare med tåg till Bilbao. Väl där gick vi givetvis på Museo de Guggenheim och kollade in den urbana betongstaden. Vi gjorde också en dagstur till Guernica, byn som Picasso gjorde världsberömd med sin målning med samma namn, och fiskebyn Bermeo. Resan gick sedan vidare till Santander där vi bodde i ett mysigt Air BnB, hyrde cyklar och slappade på stranden.

På slutet av resan fortsatte vi västerut, genom Gijón och slutligen till Galicien. “Fin de terre”, världens slut, kallades Galiciens västligaste punkt förr i tiden. Då trodde man att jorden tog slut vid havets horisont - och lite samma känsla av avslut hade jag också när vi var i Galicien. Inte för slutet på världen, utan för att det ett annat slut - på vår resa. Men först kramade vi det sista ur Santiago de Compostela - med mässa bland pilgrimer, en pampig katedral och otroligt goda skaldjur.

Resans höjdpunkter

Boenden

• Vandrarhemmet i Barcelona: Hostel Feet Up Garden – riktigt hemtrevligt med en svalkande, lummig trädgårdsoas en bit utanför stadens citystress.

• Vandrarhemmet Roots & Boots i Santiago de Compostela. Rustikt och serverar ruskigt god linsgryta.

• Vandrarhemmet Akelarre i Bilbao, ett arty ställe i industriområdet La Ribera. Fräscht och fint.

Vissa av Bilbaos industriområden har blivit hippa, med skateparker och food trucks som lockar många yngre.

Mat och dryck

• Den lilla tapasbaren Juantxo på någon anonym bakgata i San Sebastians gamla kvarter, där vi såklart drack det lokala vinet txacoli.

• Pimientos del Padrón, salta gröna paprikor stekta i olivolja, en höjdare när det kommer till tapas.

• Tapasgatan Echevarria i Bilbao, dit alla fotbollsfans går för att fira eller sörja efter Atlético de Bilbaos hemmamatcher.

Listan kan göras lång, längre, längst, men här sätter jag punkt för denna gång. Läs gärna mer om norra Spanien i inläggen här nedanför.

Tortilla, pan con tomate och oliver är klassiska tapas. Och såklart en kall, spansk öl till.

Se och göra

• San Telmo Museoa i San Sebastian. Stadens museum är inte lika känt som det världsberömda Guggenheimmuseet i Bilbao, men väl värt att besöka. Dessutom är det gratis inträde på tisdagar.

• Åka regionaltåg i Baskien. Så bra, billigt och punktligt! Bokar biljetter gör du på Eusko Tren.

• Fiskebyn Bermeo, vykortsvackert och väldigt genuint. Här sittervindpinade fiskegubbar och skryter om den största fångsten på byns enda bar.

• Guernica, världskänd sedan Francos sönderbombning av byn år 1936. Idag en i allra högsta grad levande stad trots sitt sargade förflutna.

• Att vakna upp till katedralen i Santiago de Compostelas klämtande. Religiös eller ej, det är en smått övernaturlig känsla att träda in i den magnifika byggnaden.

• Utsikten över Santiagos gamla stad från Galiciens Moderna Museum. Vyn över staden är bättre än själva museet i sig.

• Att vandra från Somo till Langer utanför Santander.