2019 - året i resor

Tänk att 2019 snart är slut. Året som vi firade in med James Bond-fest och musikquiz. Året då jag reste till tre nya länder och en drös av nya städer. Året som jag bytte jobb och fick mina drömmars uppdrag. Året som jag fann vandringen på riktigt och gick tusenmilasteg i skogarna. Året som jag vågat, lärt mig mycket och gjort mig ännu mer nyfiken på livet. Ja, du hör ju! Vilket år. Vi tar en snabb tillbakablick:

Januari

I januari åkte jag på en vinterweekend i Lissabon. Det var första gången jag reste med en professionell fotograf och jag försökte lära mig att fånga städer i bild, istället för att beskriva dem med ord som jag vanligtvis gör. Vi åkte spårvagn, åt bakelser och hittade favoritkvarter i Belém.

På vinterweekend i Lissabon. Foto: Jessica Jeppson

Februari

Februari minns jag som ett soundtrack av knattrande tangenter. Jag fick roliga skrivuppdrag från nya kunder och älskade varje ord och mening som trollades fram på min dator. Vissa jobb hamnar lite närmare hjärtat, helt enkelt.

Mars

I mars tog vi en fototur till Bergslagen och jag fick, bokstavligen, smaka på matmeckat Grythyttan. Norr om Örebro ligger den f.d. bruksorten som idag är ett kulinarium med både kokboksmuseum, universitetsutbildningar inom måltidskunskap och Måltidens Hus.

April

När våren kom i april blev jag nykär i Örebro och skrev ett samlingsinlägg om naturupplevelser i och omkring min hemstad. Vi åkte också till Dömle i Värmland för ett dygn i herrgårdslyx och ljuvlig tystnad. Vid påsk var i Georgien och vandrade på snövita berg, testade hamam och åt de godaste spenaträtterna jag någonsin ätit.

Maj

Maj var en smått galen och väldigt rolig månad. Jag bytte jobb och började arbeta som destinationsutvecklare inom kommunikation på Örebrokompaniet - ett drömjobb som fortfarande får mig att studsa på små moln om dagarna! Första veckan åkte mina kollegor på studiebesök till Malmö och i samma veva var jag på en bloggresa i Kristianstad. På en långhelg passade jag på att åka till släktstugan i Västervik och vidare till nationalparken Norra Kvill med lillebror. Direkt efter var jag på fotokurs i Furudal, som hölls Näsets Marcusgård med duktiga Rania som kursledare.

Som du anar var maj en lika delar härlig som hektisk månad…

En av skogshyttorna som Näsets Marcusgård erbjuder som boende.

Juni

I juni firade vi midsommar i Östergötland och gick en promenad till landskapets högst belägna sjö (!). Jag blev också nominerad i tävlingen Årets bästa reseinspiratör och gick till final!

Brygghäng i Östergötland.

Juli

Med juli kom semester och jag njöt av att vara hemma i Dalarna flera veckor. Morgondopp i sjön och kaffepauser på bryggan fick mig att varva ner ordentligt och samtidigt upptäcka nya ställen i södra Dalarna som jag tidigare inte tänkt på. Hemmablindhet, du vet!

I juli åkte jag också den söta lilla trästaden Nora för första gången. Nora är så mycket mer än bara den berömda glassen och Maria Langs böcker! Vi åt gudomligt god lunch på Bryggeriet, kollade på gamla vackra tåg, loppade porslin i Siggebohyttan och strosade runt i kulturreservatet Pershyttan. Inlägget om Nora är för övrigt mitt mest lästa (och definitivt mest delade) inlägg någonsin!

Loppis i Siggebohyttan.

Augusti

Sommaren var lång och härlig. I augusti fortsatte min semesterturné till Söderköping för att “dricka brunn” och gå på spa. Vi åkte också till St. Annas skärgård efter tips på bloggen Resfredag. Min sambo och jag testade bike packing för första gången - och älskade det! Skriver snart mer om det fiffiga att kombinera cykling och tältliv.

Sensommaren kom och jag landade i någon sorts vardag - men ville inte riktigt släppa semesterkänslan, så vi åkte till Loka Brunn och lyxade ett dygn. Hösten kom med besked just då och vi kurade skymning i de anrika salongerna. I augusti åkte vi till Kopparberg och gick vi på Opera på Skäret. Vi såg klassiska Trollflöjten i den väldigt speciella operalokalen - det är nämligen ett gammalt virkesmagasin!

September

I september var jag en helg i norra Dalarna och vandrade med min bror. Jag var dunderförkyld, vädret växlade mellan snöstorm och regnpisk men vi hade det jättebra! Dalafjällen var höstigt vackra och strålade i orange och gult. Vi vandrade genom bland annat Långfjällets naturreservat och nationalparkerna Fulufjället och Töfsingdalen.

Oktober

I oktober åkte jag på en weekend till Bratislava och fick en välbehövlig injektion av sol, cava och tid med mamma. Senare samma månad prickade vi av ännu en nationalpark, min bror och jag, då vi vandrade och bodde i stuga i Färnebofjärden.

Kvällspromenad i Bratislava.

November

November var årets lugnaste månad. Jag var hemma själv med vita kalenderblad två hela helger, vilket var både nyttigt och lite jobbigt för mig. Med tanke på årets tempo var det nog välkomna pauser, men det inser jag först nu i efterhand. Den sista novemberhelgen åkte vi till Karlstad för en kulturell minisemester. Lars Lerins konst, Sundstabadets spa och god mat var i fokus i den värmländska huvudstaden.

Gatukost i Karlstad.

December

December började som en gnistrande snövit månad, men rätt snart kom verkligheten ikapp. Jag jobbade mycket men glöggminglade och julfestade däremellan. Över andra advent snöskovandrade jag i Schweiz och blev än en gång påmind om att jag måste ha mer Alperna i livet!

Vintervandring i Schweiz.

Julen och planer för 2020

Över jul åker jag hem till Dalarna för ett lugnt jullov. Raggsockor, film och filt, promenader med termoskaffe och morgonrock ända fram till lunch - typ så tänker jag ladda batterierna. Känner jag mig själv rätt kommer jag dock snart att sitta och googla resor och drömma mig bort till andra kontinenter… Listan på 2020 års drömresor kommer därför snart - på en blogg nära dig. ;-)

Försmak av julen hos bästa Rosengrens skafferi i Örebro.